Likabehandlingsplan
Vision
Vi på Kooperativ Hjärtpunkt Skiljebo tar helt avstånd från alla tendenser till diskriminering och kränkande behandling och ska aktivt arbeta tillsammans med personal, barn och föräldrar för att ingen form av kränkande behandling får förekomma på förskolan och inom kooperativet. Alla inom kooperativet ska känna glädje och trygghet av att vara hos oss.
Bakgrund och syfte:
1 april 2006 trädde den nya lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever i kraft. Syftet med denna lag är att förskolorna nu får en tydlig skyldighet att aktivt arbeta målinriktat i syfte att främja barns och elevers lika rättigheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder. Denna lag syftar alltså på att värna och främja allas lika värde och allas rätt att bli behandlad som individer på lika villkor.
I lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever (2006:67) står det skrivet:
1§ ”Denna lag har till ändamål att främja barns och elevers lika rättigheter samt att motverka diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion, eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder. Lagen har också till ändamål att motverka annan kränkande behandling.”
- 6 ”Huvudmannen för verksamheten eller den huvudmannen bestämmer skall se till att det finns en likabehandlingsplan för varje enskild verksamhet. Planen skall syfta till att främja barns och elevers lika rättigheter oavsett kön, etisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder och att förebygga och förhindra trakasserier och annan kränkande behandling. I planen skall planerade åtgärder redovisas. Planen skall årligen följas upp och ses över.”
Läroplanen styrker även detta arbete med mål genom att beskriva förskolans arbete:
”Förskolan skal ge varje barn förutsättningar att utveckla:
-öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande,
-förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andras människors situation samt vilja att hjälpa andra,
-respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna…” (Lpfö18, rev 2025).
Även kan läsas att:
”Arbetslaget ska
-visa respekt för individen och medverka till att skapa ett demokratiskt klimat, där barnen får möjlighet att känna samhörighet och utveckla ansvar och solidaritet,
-stimulera barnens samspel samt hjälpa och stödja dem att bearbeta konflikter, reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra” (Lpfö18, rev 2025).
Varje verksamhet som omfattar skollagen ska ha en plan mot diskriminering och kränkande behandling där utbildningens arbete för att förebygga och förhindra kränkande behandling står beskrivet. I planen ska även utbildningens planerade åtgärder tas upp och planen ska även följas upp och utvärderas årligen.
Ansvariga för planen: Rektor, förskollärare, barnskötare och övrig personal.
Barnens delaktighet: Trygghetsvandring med tillhörande barnintervjuer med hjälp av symboler vid behov sker under juni månad samt daglig kommunikation. Därefter utvärderar vi det vid ett APT och vidtar eventuella åtgärder.
Vårdnadshavares delaktighet: Möten, både planerade och vardagliga, och vid utvecklande samtal. De kan även använda sig av förslagslådan eller QR-koden för anonym klagomålshantering.
Förankring av planen: Planen lyfts upp på möten med vårdnadshavare och i samband med inskolning av alla barn. Planen finns uppsatt synligt på förskolan, Tyra och förskolans hemsida. All nyanställd personal och långtidsvikarier informeras om planen samt att den finns i vår vikariepärm.
Vad menas med likabehandling/ diskriminering och kränkande behandling?
Inom området med likabehandling diskuteras en mängd olika begrepp. Nedan beskrivs några av de vanligaste begreppen.
Diskriminering är ett övergripande begrepp för negativ och kränkande behandling utifrån olika diskrimineringsgrunder. Dessa diskrimineringsgrunder är:
- kön, könsidentitet eller könsuttryck
- etnisk tillhörighet, (född i t.ex. Sverige men tillhör same, svensk, kurd, m.fl.)
- religion, eller annan trosuppfattning
- funktionshinder (fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar)
- sexuell läggning
- ålder
Kränkande behandling kan visa sig i olika slags uttryck, mer eller mindre uppenbara. Kränkande behandling är ett omfattande begrepp som kan komma att uttryckas fysiskt, verbalt, psykosocialt (t.ex. utfrusen) och i text och bild (klotter, sms och chattsidor). Gemensamt för all kränkande behandling är att den strider mot principen om alla människors lika värde.
Kränkande behandlingar delas in i trakasserier och annan kränkande behandling. Där trakasserier är en kränkande behandling som har samband med diskrimineringsgrunderna och där människans värdighet kränks. Annan kränkande behandling har sin grund i att täcka in alla andra former av kränkande behandling men som inte grundar sig inom diskrimineringsgrunderna, det kan vara mobbning eller enstaka händelser.
Nulägesanalys:
Vi pratar och läser om värdegrund samt förhållningssätt för att förankra vår gemensamma grund för oss på förskolan. Vi fortsätter diskutera om hur vår miljö ser ut både inne och utomhus för att fortsätta utveckla verksamhetens miljö och för att kunna bemöta och utmana barnen i deras lärande.
Vi ska fortsätta vårt arbete med att förankra samt synliggöra barnkonventionen hos barngruppen och pedagogerna. Detta för att förstärka vårt värdegrundsarbete och vårt förhållningssätt. De olika diskrimineringsgrunderna ser vi som bra diskussionsämnen för att få fördjupade kunskaper och reflektioner kring vårt arbete inom likabehandlingsplanen och planen för kränkande behandling.
Kooperativet Hjärtpunkt Skiljebos Förskolas mål ht-25/vt-26
- Förhållningssätt och bemötande, hur är vi mot varandra, barn-vuxna, barn-barn, vuxna-vuxna och pedagog-vårdnadshavare.
- Att aktivt arbeta med barnkonventionen i barngruppen där likabehandlingsplanen synliggörs genom kompisböckerna och i dialog med barnen.
- Alla barn ska få möjlighet att känna och uppleva trygghet, trivsel, anknytning och social kompetens.
- Alla barn ska erbjudas verktyg till social kompetens och konflikthantering för att bli en så bra medmänniska som möjligt.
- Vi arbetar med våra fyra värdeord, social kompetens, självständighet, skratt och samarbete.
Hur arbetar vi för att förebygga all kränkande behandling?
- Vi vuxna ska vara goda förebilder för barnen genom att visa respekt och hänsyn mot varandra, vuxna-barn och vuxna-vuxna.
- Arbeta för att skapa en tillåtande miljö där barnen känner sig trygga och utifrån ålder och mognad får förståelse för varje barns olikheter och likheter.
- Vi uppmuntrar barnens intresse för likheter och olikheter som bland annat språk och kulturer och respekterar allas lika värde.
- Bra förhållningssätt mot varandra i dialogen, alla ska komma till tals, lyssna på varandra och respektera varandras åsikter.
- Pedagogerna ska finnas nära barnen för att vara uppmärksam på vad som sker i barngruppen och vara ett stöd om konflikter uppkommer.
- Arbeta för alla barns möjlighet till delaktighet och inflytande.
- Regelbunden kontakt med vårdnadshavare, vid lämning, hämtning, utvecklande samtal med mera.
- Skapa olika gruppkonstellationer för barnen i aktiviteter för att öva barnen att leka och ta hänsyn till varandra.
- Alla på förskolan ska arbeta för att ett gott arbetsklimat råder på förskolan, där alla ska känna sig trygga.
Åtgärder vid förekomst av kränkande behandling inom verksamheten:
- I första hand skall händelsen diskuteras med de inblandade för att snabbt visa att händelsen/situationen inte är acceptabelt. Prata med de berörda om vad som hänt och försök få en bra bild av situationen.
- Berörd personal diskuterar och resonerar kring situationen direkt vid minsta misstanke om kränkande behandling. All personal ska vara insatt i händelsen. Personalen gör en plan hur vi skall hantera den uppkomna situationen för att alla ska agera likvärdigt..
- Vårdnadshavare kontaktas och informeras kring det som skett och blir informerade hur vi i personalgruppen kommer att hantera situationen.
- Uppföljning med alla berörda kring situationen. Hur har det gått? Hur ser det ut idag? Hur går vi vidare med arbetet?
Utvärdering och uppföljning av likabehandlingsplanen
All personal ska ta del av likabehandlingsplanen och arbeta utefter den. Planen ska revideras varje år för att passa in i utbildningen och bli tydlig för alla samt att förhindra all form av kränkande behandling. Likabehandlingsplanen är en återkommande punkt på våra möten för att hålla den levande samt aktuell.
Till dig som vårdnadshavare:
Om du som vårdnadshavare misstänker att ditt eller något annat barn utsätts för någon form av kränkande behandling, ta direkt kontakt med någon i personalen. Som vuxen är vi skyldiga att ingripa när vi ser ett kränkande beteende. Alla måste vi gemensamt ta ansvar och arbeta för barnens bästa.
I en verksamhet där barnen upplever trygghet, delaktighet och glädje kan vänskapen främjas och kränkningar förebyggas.
Nästa revidering sker hösten -26.