Verksamhetsplan

Kooperativet Hjärtpunkten Skiljebos förskola har plats för 30 barn i åldrarna 1–6 år fördelat på 2 grupper. I nuläget arbetar 7 pedagoger: 4 förskollärare, 3 barnskötare samt en lokalvårdare.

Förskolans gård är för närvarande under förändring för att utmana och inspirera barnen vidare i deras lek, undervisning och aktiviteter. I närområdet finns det även möjlighet att besöka flera olika skogar, kuperade grönområden och lekparker.

Förskolan bedriver en verksamhet där vår pedagogiska undervisning utgår från ett upplevelsebaserat arbetssätt. Detta lärande grundar sig i vetenskaplig förankring och beprövad erfarenhet.
För att undervisningen ska skapa ett helhetsperspektiv vill vi på ett lustfyllt och roligt sätt ge barnen förutsättningar till att utveckla språk och motorik samt samarbete och ansvarstagande.

Till grund för vår undervisning följer vi de krav och riktlinjer som utgår från läroplanen för förskolan (Lpfö 18, rev 25), nationella mål, skollagen och FN:s barnkonventionen.

Våra prioriterade målområden för 2026 utgår från resultat från kommunens enkät som vårdnadshavare och barn besvarat samt barngruppens behov som pedagogerna har uppmärksammat.

 

Prioriterade mål

  1. Närvarande pedagoger.
  2. Bra samverkan och kommunikation med vårdnadshavarna.
  3. Fokus på språk och motorik utifrån den reviderade läroplanen.
  4. Individanpassad undervisning som utgår från barnets behov av stöd och hjälp.

 

Hur uppnår vi målen?

  1. Att dagligen se och lyssna på alla barn. Vi pedagoger lägger stor vikt vid att vara närvarande och låta barnen vara delaktiga i deras vardag på förskolan.
  2. I dagliga möten med vårdnadshavare, på föräldramöten och andra möten bjuder vi in till samtal kring vad vårdnadshavarna önskar. En förslagslåda sitter uppe i hallen, där vårdnadshavare och barn kan lämna in anonyma synpunkter. Till exempel ris och ros, önskemål, tips och idéer som rör verksamheten.
  3. En dag i veckan utmanar vi språk och motorik extra. Genom t.ex. samarbetsövningar, rörelselekar, samlingssagor och ”eget” bibliotek.
  4. Att se det enskilda barnets behov, nyfikenhet, intressen och förutsättningar. Tillsammans utforskar vi och utmanar på barnets nivå.

 

Hur ser vi att vi uppnått våra mål?

  1. Att alla barn känner sig sedda, hörda och delaktiga i utbildningen. Ökad trygghet och självkänsla.
  2. Öppen kommunikation mellan hem och förskola. Nöjda och trygga vårdnadshavare. Trygga vårdnadshavare = trygga barn.
  3. Vetgiriga barn som vill veta och lära sig mer. Att barnen vågar utmana sig i samspelet med andra och lära av varandra. Ökat ordförråd och läslust. Bidra till en hälsosam livsstil och känna rörelseglädje.
  4. Att varje barn får känna sig självständig, delaktig, ha tillit och tro på sig själv. Genom stöd och hjälp når barnet sin fulla potential.

 

Vår undervisning utgår från våra fyra värdeord

  • Skratt
  • Social kompetens
  • Samarbete
  • Självständighet

 

Reviderad hösten 2025, nästa revidering sker hösten 2026.